Kunst in de Jan Sonjéstraat

Op zaterdag 13 februari 2010 werd in de Jan Sonjéstraat een print van een schilderij van de straat onthuld met als titel ‘Gezicht op de Rotte’. Zo'n veertig mensen woonden de onthulling bij. Bewoner van de straat Sander Zweerts de Jong hield daarbij het volgende verhaal:

„Welkom bij de officiële onthulling van een nieuw kunstwerk hier in de Jan Sonjéstraat. Ik woon hier nog maar een klein jaar, maar omdat ik zelf ben afgestudeerd als tekenaar/schilder vond men het een goed idee als ik een kleine inleiding naar de onthulling zou verzorgen. En dat doe ik graag.

Wat we straks gaan zien is een print van het schilderij van Jan Gabrielsz. Sonjé met als titel ‘Gezicht op de Rotte’. Een jaar geleden hebben Jan van der Ploeg, Barbara Baan en Aad en Tineke Lutgerink bedacht dat het een mooi idee zou zijn als er in de Jan Sonjéstraat ook een werk van deze 17e eeuwse Rotterdamse schilder te zien zou zijn. Na een flink traject hangt hier tenslotte het resultaat: een bijzonder fraaie print van het Gezicht op de Rotte.

Licht uit Italië

Jan Sonjé is al ver in de zestig als hij dit schilderij maakt in 1692. Hij schilderde het op een koperplaat, iets wat in die tijd veel gebruikelijker was dan tegenwoordig. Koper was toen betrekkelijk goedkoop; je kan er heel fijn op schilderen en doordat de verf er dun op geschilderd wordt er een fantastische transparantie ontstaat. Op koper schilderen kwam op in Italië en veel zeventiende eeuwse schilders trekken naar Italië om daar de landschappen in het felle zonlicht te schilderen. Van Jan Sonjé is niet bekend of hij ook daadwerkelijk naar Italië is gegaan, maar hij is wel zeker beïnvloed geweest door schilders die de Italiaanse landschappen vereeuwigden. Sonjé deed dat ook, maar het kan goed zijn dat hij daarin vooral anderen nadeed. Op latere leeftijd ging hij echter weer Rotterdamse schilderijen maken.

‘Gezicht op de Rotte’ heeft echter op geen enkele manier Italiaanse invloeden. Er schijnt geen zon op het schilderij, de lucht is grijs en van veelkleurige tonen is geen sprake. Het is een wat grijze wereld die Jan Sonjé schildert en daarin misschien wel een van zijn meer interessante schilderijen.

Want laten we eerlijk zijn. Jan Sonjé is geen grote naam in de wereld geworden. Zeker niet als we zien wat er uit de 17e eeuw allemaal is voortgekomen: Vermeer, Rembrandt, Potter of Jan Steen. Jan Sonjé is een kleine naam… maar wel een zeer vaardige schilder.

Wat zien we

We zien een meanderende rivier, de Rotte, in de buurt van de Crooswijksebocht. Op de voorgrond een schuit die werd gebruikt voor het vervoer van personen en een beladen roeiboot voor het vervoer van goederen. Een groot gedeelte van het schilderij wordt ingenomen door een wolkenlucht. Iets dat wel aan de 17e eeuwse meesters was toevertrouwd. Het geheel straalt zowel bedrijvigheid als rust uit. We zien wat zwanen, een paar molens en een aantal boten op weg naar Rotterdam. Een alledaags zeventiende eeuws Rotterdams tafereel.

Dat het ‘Gezicht op de Rotte’ nu in de Jan Sonjéstraat hangt is een mooi eerbetoon aan deze schilder. Voor ons is het ook ontzettend leuk om iets te hebben hangen van een naam die wij zo dagelijks gebruiken.

Ik ben heel blij dat ik sinds kort in deze straat woon en er nog lang te mogen wonen. Ik vind het ontzettend leuk dat er dergelijke activiteiten worden verzonnen en vooral worden uitgevoerd. Daarbij moet ik niet vergeten dat het financieel mogelijk is gemaakt door geld van Delfshavense Duiten en met medewerking van het Historisch Museum Rotterdam, waar het origineel van het schilderij aanwezig is.”

De officiële opening werd verricht door de oudste bewoner van de straat Aad Lutgerink en de jongste bewoner Sarah, bijgestaan door haar moeder.

Onderschrift bij de foto De oudste bewoner van de straat Aad Lutgerink verricht de officiële opening